Aapjes kijken - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Remona - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Remona - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Remona

30 Juli 2014 | Ghana, Nkoranza

Omdat de kids inmiddels schoolvakantie hebben (we hebben onze klassen getrakteerd op pennen als afscheid. God bless you!) hadden wij besloten dat het tijd was voor ons eerste tripje. We gingen met 4 taxi's naar nkoranza. Taxi's rijden hier tussen bepaalde steden heen en weer. Er is veel verkeer, maar bijna alles is taxi's. De meeste mensen hebben geen auto. We zagen onderweg veel natuur. En opvallend ook best wat fietsers! Steden en dorpen. Tijdens onze reis viel 't op dat de mensen hier toch wel echt op kijken van een blanke. Ze kijken met open mond de auto na.
In Nkoranza gingen we naar het project "hand in hand" opgezet door Nederlanders voor gehandicapte kinderen. Om het te bekijken en om er 2 nachten door te brengen. We moesten eerst 2 poorten door en kwamen toen in het ommuurde dorpje. Ik moest erg wennen. Het was nogal bijzonder allemaal. Er stonden allemaal kleine ronde huisjes/hutjes. En er liepen overal dieren: kippen, ezels en geiten. In ons hutje was gewoon 1 kamer. Eraan vast zat een klein gebouwtje zonder dak, dat was onze openluchtbadkamer. We hadden in tijden niet zoveel blanken gezien. We kregen een beetje het idee van laten we met z'n allen aapjes gaan kijken en waren dus niet echt de grootste fans van het project. Toen wij bij de kids keken lagen ze allemaal in een grote kamer op de grond. Maar ze schijnen ook veel activiteiten te doen zoals schilderen, sieraden en tassen maken. Dat hebben we wel gemerkt, want ze waren tot 12 uur 's nachts aan 't drummen, het leek wel oorlog! Gelukkig gingen we de volgende dag echt aapjes kijken. Het was een heilig apendorp waar ze vanwege mythes niet op de apen jagen. We mochten de apen voeren met bananen. De apen sprongen eerst op me dus ik vond 't maar eng. Maar ik heb ze uiteindelijk wel gevoerd. Er waren ook bijzondere bomen. Pieternel is er zelfs in eentje geklommen haha. We hadden voor de hele dag een eigen taxi geregeld. Daarna gingen we door naar de watervallen. We kregen de rondleiding van een klein jongetje. Er waren 3 mooie watervallen. We hebben heerlijk een dagje kunnen genieten van de mooie natuur.
De volgende dag gingen we weer terug naar ons eigen guesthouse. We hebben een afscheidsfeestje in 't weeshuis gehad van de andere 2 vrijwilligers(de oma en kleindochter). Het was erg leuk. We hebben veel gedanst met z'n allen in een kring en je zag de kinderen genieten. We hebben ook nog een quiz gedaan. Ik won maar dat sloeg nergens op.
Toen we gister op weg waren naar 't weeshuis werden we van de straat geplukt omdat we de chief moesten ontmoeten en de koningin van het dorp. Ze vonden 't belachelijk dat we nog niet langs waren geweest. Ze zaten bij een heel groot huis, maar wonen in een andere stad. De minister van de jeugd was er ook haha, die vroeg aan mij of ze een computer hebben op de school. Nee. Lekker op de hoogte die 'minister'. Ook hij wilde al met me trouwen, maar wij vonden 't maar een stel arrogante figuren. Atta vertelde ons dat veel Ghanezen naar Libië vluchten (lopend!) voor werk maar dat bijna niemand 't haalt.
Omdat we nog maar 4 weken te gaan hebben en eigenlijk nog 3 reisjes willen maken. Zijn we al snel na de vorige reis op de volgende reis gegaan naar de kust. We waren heel vroeg vertrokken zodat we er op tijd zouden zijn. Maar onderweg moesten we overstappen en hebben we ruim anderhalfuur gewacht tot onze trotro vol was en klaar voor vertrek. In me volgende verslag zal ik vertellen over de afloop van dit reisje. Liefs!

• 30 Juli 2014 - 22:12

Trees:

Wat een leuke verhalen vandaag over jou en Pn gelezen, wat doen jullie een leuke dingen, pas goed op elkaar, en niet van het pad af hè, groetjes Trees

• 01 Augustus 2014 - 22:07

Marco En Nanda:

Een lieve groet vanuit Nederland.

Wat super stoer om dit avontuur aan te gaan, maar wat een super leuke belevenis.
    Geniet van al het moois wat nog gaat komen en iedereen leest vol enthousiasme de verhalen

Groetjes Marco en Nanda

• 04 Augustus 2014 - 13:26

Petra En Enrico:

Weer een super leuk verhaal,en wat een andere wereld daar.
    Geniet nog van je 4 weken het is zo weer voorbij.
    Dikke kus uit Egmond XXX

Gr Enrico en Petra

• 07 Augustus 2014 - 00:09

Hanny:

Hoi lieve Remona

Vanavond er even voor gaan zitten om je reisblog te lezen. Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Wat kan je het allemaal grappig beschrijven. Ik moet af en toe echt lachen om je beschrijvingen. Heerlijk om te lezen maar wat een andere wereld. Knap van jullie dat je je zo aanpast. Ik denk dat ik die leraar een klap terug verkocht met een stok. Dat is hier toch echt vooroorlogs. Toch zielig voor die dropjes. Wat leuk dat Willemijn er ook is. Toch ben ik blij dat die op dit moment lekker bij ons boven in haar eigen bedje ligt. Wel heerlijk dat jullie zo gezellig samen zijn heb je toch een beetje steun in zo een andere wereld.
    Ik wens jullie nog een hele fijne tijd en zie uit naar het volgende verslag. Veel plezier en voorzichtig meid.

Liefs Hanny